Un distribuitor farma: Alegerea clienţilor seamănă cu întocmirea unui dosar de credit. Farmaciile sunt analizate în cele mai mici detalii

Pentru 2014, conducerea Farmaceutica REMEDIA estimează o cifră de afaceri cu 7% mai mare față de anul precedent. Analiza situației actuale a pieței farmaceutice și detalii despre activitatea Farmaceutica REMEDIA Deva sunt prezentate în ediția din 18.04.2014 a Ziarul Financiar

Conducerea distribuitorului de medicamente Farmaceutica Remedia Deva (RMAH) spune că decizia statului de a plăti arieratele din sistemul de sănătate la presiunea FMI a scos la iveală farmaciile care întâmpină dificultăţi financiare şi care n-au putut să ţină pasul cu tendinţa de reducere a termenelor de plată la nivelul pieţei armaceutice.

„În luna iulie a anului trecut statul, la presiunea instituţiilor financiare internaţionale, a început să-şi plătească arieratele, iar în luna august a plătit un volum dublu faţă de o lună normală ajungând în februarie – martie din acest an în grafic cu termenele de plată (la 90 de zile – n.red).Pentru că au primit banii mai repede, jucătorii din piaţă au fost nevoiţi la rândul lor să dea banii mai repede, iar unele farmacii nu au reuşit acest lucru. Acum se vede practic care farmacii erau de facto în faliment şi nu reuşesc să-și plătească furnizorii pentru că nu se mai pot ascunde în spatele termenelor lungi de plată care existau până acum”, spune Robert Peloiu, directorul general al Farmaceutica REMEDIA Deva.

Reprezentanţii companiei spun că sunt şi farmacii care deşi nu au probleme financiare nu-şi plătesc furnizorii din motive de ‘fraudă’ şi că riscul de neplată este principala problemă cu care distribuitorul de medicamente se confruntă în prezent, iar alegerea clienţilor seamănă tot mai mult cu întocmirea unui dosar de credit, aceștia fiind analizați în cele mai mici detalii. La finele anului trecut distribuitorul avea constituite provizioane în valoare de 7 mil. lei pentru acoperirea pierderilor din neîncasarea banilor clienţilor, sumă care depăşeşte de peste două ori profitul societăţii pe anul trecut, de circa 3 mil. lei.

„Anul trecut puteam să creştem vânzările cu 25%, dar n-am vândut mai mult pentru că n-am vrut să vindem oricui şi să ne expunem riscului de a nu putea încasa banii. în acelaşi timp marjele de profitabilitate s-au redus pentru că am oferit discounturi mai mari ca să încasăm banii mai repede pentru că riscul de neplată este principala problemă în piaţa farmaceutică.”

La finele anului trecut REMEDIA dispunea de lichidităţi în conturi în valoare de 16,2 mil. lei (3,6 mil. euro), în condiţiile în care întreaga companie este evaluată în prezent pe bursă la circa 293 mil. lei (6,6 mil. euro). Potrivit conducerii Farmaceutica REMEDIA, procesul de concentrare din piaţa de medicamente, prin fuziuni şi achiziţii, a fost în ultima perioadă mai accelerat decât anticipa, iar concentrarea va continua să accelereze în condiţiile în care tot mai multe farmacii se confruntă cu dificultăţi financiare.

Afacerile Farmaceutica REMEDIA au crescut în ultimii şase ani de 2,4 ori pe fondul dezvoltării continue a reţelei de farmacii, atât prin achiziţii, cât şi deschiderea de noi unităţi, iar compania mizează în acest an pe o cifră de afaceri de 258,5 mii. lei (58 mii. euro), în creştere cu 7% faţă de anul precedent.

Pe de altă parte, marjele de profitabilitate ale companiei s-au redus puternic în ultimii ani, marja brută din vânzări coborând de la 19,7% în 2009 la 14,2% anul trecut, iar marja EBITDA (profit înainte de impozite taxe şi amortitări – n.red.) s-a diminuat de la 6,3% la 1,85% în acelaşi interval, în contextul crizei, al concurentei acerbe de pe piaţă şi al taxei clawback impusă de stat producătorilor de medicamente.

„Începutul de an 2014 a fost mai bun decât anul trecut şi profitul se va menţine cel puţin la acelaşi nivel uitându-mă la cifrele din primele trei luni. Anul acesta ne-am reorientat spre produse cu maije mai mari faţă de anul trecut când am demarat un proiect cu unul dintre cei mai mari producători de medicamente din lume, dar care ne-a adus maije mai mici”, spune Robert Peloiu.

Conducerea companiei spune că accelerarea avansului PIB-ului din statistici nu s-a văzut pentru moment la nivelul vânzărilor de medicamente. „Creşterea economică nu se vede în creşterea vânzărilor de medicamente. Indicatorii macroeconomici sunt buni, dar de obicei există o întârziere până încep să se simtă în buzunarul consumatorului şi având în vedere că cea mai mare parte a celor care cumpără medicamente sunt bătrâni şi pensionari, aceştia sunt ultimii care beneficiază de o relansare economică”.

Omul de afaceri Valentin Norbert Ţăruş deţine 66,5% din acţiunile companiei, în timp ce Lutz Stache deţine, prin intermediul firmei AHG Vermogenverwaltungs Cottbus Deu, cir ca 16,5% din titluri. Cei mai mari zece distribuitori de medicamente au afaceri de peste 2 mld.euro, iar printre aceştia se numără Mediplus, Farmexpert, Polisano, Farmexim sau Fildas.

 

Distribuie

Alte noutati